Przedsiębiorca prowadzi firmę produkującą złącza elektryczne dla przemysłu motoryzacyjnego oraz rolnictwa. Przychody z tej działalności są opodatkowane podatkiem liniowym.
Do obowiązków przedsiębiorcy, oprócz zarządzania firmą, należy prowadzenie rozmów handlowych, inwestycyjnych oraz wewnątrzzakładowych.
Specjalista rozpoznał u przedsiębiorcy upośledzenie słuchu i zalecił stosowanie aparatu słuchowego na dwoje uszu.
Jak wskazano we wniosku, ubytki słuchu uniemożliwiały przedsiębiorcy zrozumienie słów i kontekstu rozmowy. Powrót do sprawnego realizowania obowiązków zawodowych oraz do codziennego funkcjonowania uzyskał dzięki dwóm aparatom słuchowym.
Przedsiębiorca zwrócił się z pytaniem, czy koszty zakupu aparatów słuchowych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.
Aparat słuchowy w kosztach firmowych
Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zakup aparatu słuchowego stanowi spełnienie potrzeb osoby z upośledzeniem słuchu, niezależnie od tego, czy prowadzi działalność gospodarczą. Jak wskazał, nie sposób również twierdzić, że aparat słuchowy jest niezbędny wyłącznie dla potrzeb działalności gospodarczej, urządzenia te nie są wykorzystywane wyłącznie w pracy zawodowej, a i w życiu osobistym. Do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej nie można zaliczyć wydatków osobistych, tj. m.in. takich, których poniesienie spowodowane jest wyłącznie stanem zdrowia podatnika prowadzącego działalność gospodarczą – argumentował organ.
Tym samym, stwierdził, że przedsiębiorca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup aparatów słuchowych.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 3 listopada 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.589.2023.2.KD