Reklama na Facebooku, pozycjonowanie w Google. Dowiedz się, czy takie wydatki wpłyną na ulgę IP Box

Sprawdź, czy wydatki na działania marketingowe Twojej firmy będą służyć do obliczenia dochodu opodatkowanego w ramach IP Box.

Dzięki uldze IP Box przedsiębiorcy mogą opodatkować dochód na preferencyjnych zasadach – z zastosowaniem stawki 5% PIT. Z ulgi mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy osiągają dochody ze sprzedaży kwalifikowanych praw własności intelektualnej (IP). Zwłaszcza chętnie sięgają po nią programiści, którzy zarabiają na sprzedaży praw do programów komputerowych.

Dochód w IP Box

Ulga IP Box wiąże się ze szczególnym sposobem ustalania dochodu do opodatkowania. Przedsiębiorca powinien:

  • ustalić dochód ze sprzedaży kwalifikowanego IP;
  • pomnożyć go przez tzw. wskaźnik nexus.

Wskaźnik nexus: koszty inne niż bezpośrednie

Wzór na wskaźnik nexus określa ustawa o PIT. Ważną częścią wskaźnika, szczególnie dla przedsiębiorców którzy samodzielnie prowadzą działalność innowacyjną, są koszty poniesione bezpośrednio na działalność B+R.

Wraz ze wzrostem kosztów poniesionych na działalność B+R, rośnie wskaźnik nexus, dzięki czemu przedsiębiorca może opodatkować w ramach ulgi IP Box większą cześć dochodu.

Zgodnie z ustawą o PIT, przedsiębiorca nie powinien ujmować we wskaźniku nexus kosztów, które nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej. Przykładami takich kosztów wymienionymi w ustawie są:

  • odsetki,  
  • opłaty  finansowe
  • koszty  związanych  z nieruchomościami.

Ulga IP Box a wydatki na marketing

Organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych wydawanych na żądanie podatników wyjaśniają, jakie koszty oprócz wyżej wymienionych, nie mogą służyć do obliczania wskaźnika nexus.

Przede wszystkim, organy odmawiają prawa do uznania za wydatki poniesione na działalność B+R wydatków na marketing. Dotyczy to m.in. wydatków na reklamę na Facebooku, jak i kosztów pozycjonowania strony internetowej w Google (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 lipca 20201 r, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.437.2021.2.MB).

Kolejnym przykładem wydatków marketingowych niewchodzących do wskaźnika nexus są wydatki na wynajem serwerów do działań marketingowych (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 20201 r, sygn. 0111-KDWB.4011.12.2021.3.HK).

Organy podatkowe nie zgadzają się z tłumaczeniem przedsiębiorców, że działania marketingowe pozwalają przedsiębiorcą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, co finalnie przekłada się na zyski z prowadzonej działalności gospodarczej.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w rozliczeniu ulgi IP Box lub masz inne pytanie związane z tematyką bloga, skontaktuj się z nami!