Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG. Od 2021 r. postanowił rozszerzyć swoją działalność o świadczenie usług udostępniania własnego majątku (mocy obliczeniowych własnych komputerów), dla rynku kryptowalut.
Przedsiębiorca nabył odpowiedni sprzęt elektroniczny (jednostki centralne komputerów, karty graficzne, układy itp.) oraz zbudował tzw. „koparki” do kopania waluty wirtualnej, czyli kompletne, zdatne do użytku jednostki komputerowe.
Sprzęt podatnika wraz z „koparkami” innych dostawców sprzętu, podłączony do serwera z oprogramowaniem, tworzy kompletną sieć komputerową, która służy celom działalności najemcy, w tym m.in. do pozyskiwania waluty wirtualnej.
W zamian za najem sprzętu wraz z „koparkami”, przedsiębiorca otrzymuje wynagrodzenie.
Podatnik był zainteresowany, czy dochód uzyskiwany z udostępniania mocy obliczeniowej sprzętu komputerowego może być zakwalifikowany do źródła najem prywatny, zgodnie ustawą o PIT.
Organ ocenił, że dochód z udostępniania mocy obliczeniowej sprzętu komputerowego, który następuje w warunkach opisanych przez podatnika, nie powinien być kwalifikowany jako dochód z najmu prywatnego. Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ww. dochód stanowi dochód z działalności gospodarczej.
Jak argumentował, podatnik podjął cały zespół działań, które świadczą o prowadzeniu przez niego działalności gospodarczej w zakresie najmu mocy obliczeniowej komputerów. Sprzęt komputerowy posiadany przez podatnika nie ma żadnych innych zastosowań, co świadczy to o tym, że komputery nie są zwykłym majątkiem prywatnym – dodawał organ.
Dyrektor KIS zwracał uwagę na fakt, że przedsiębiorca zakupił ww. sprzęt i dostosował go do celów wydobywania kryptowalut.
W ocenie organu, podejmowane działania mają zatem charakter przemyślany i zaplanowany, co potwierdza, że działalność ta ma zorganizowany i profesjonalny charakter. W związku z powyższym, ocenił jako nieprawidłowe stanowisko odnośnie kwalifikacji i opodatkowania dochodów z odpłatnego udostępniania mocy obliczeniowej komputerów jako najem prywatny.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 maja 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1028.2021.4.IR