Korekta kosztów dotycząca podatku od nieruchomości. Stanowisko organów

Czy w zaistniałej sytuacji należy dokonać korekty kosztów wstecz czy na bieżąco?

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wynajem hal magazynowych oraz lokali usługowych, biurowych, handlowych i produkcyjnych. Ponosi koszty związane z utrzymaniem nieruchomości, w tym podatek od nieruchomości.

W 2022 r. prezydent miasta wydał decyzje dotyczące zaległej opłaty podatku od nieruchomości za lata 2019 - 2021. Od decyzji prezydenta miasta przedsiębiorca nie złożył odwołania i wszystkie zaległości zostały zapłacone w 2022 r.

Przedsiębiorca rozlicza się podatkiem liniowym.

Przedsiębiorca ma wątpliwości, czy w zaistniałej sytuacji musi dokonać korekty kosztów podatkowych, a tym samym zeznań podatkowych PIT-36L za lata 2019 – 2021. Czy może uznać te koszty jako powstałe w dacie wydania decyzji podatkowych i uwzględnić je w 2022 r.?

Kokrekta kosztów o podatek od nieruchomości

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, poniesione koszty z tytułu podatku od nieruchomości za lata 2019 - 2021 ustalone w drodze decyzji prezydenta miasta z 2022 r. powinny być zaliczone w dacie wydania tych decyzji i obciążyć koszty uzyskania przychodu za rok podatkowy 2022. W jego ocenie, w omawianym przypadku nie mamy bowiem do czynienia z „błędem rachunkowym”, czy „oczywistą omyłką”. Korekty kosztów należy zatem dokonać na „bieżąco”.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 26 września 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.458.2023.2.AP