Pytanie: Od kilku lat prowadzę działalność gospodarczą. Jednak chciałbym rozszerzyć profil mojej działalności. Planuję, obok dotychczasowej działalności, zostać pilotem. Wykonywanie takiego zawodu jest możliwe dopiero po uzyskaniu odpowiednich uprawnień, np. posiadanie licencji zawodowych. Żeby uzyskać licencje trzeba przejść złożony proces szkoleń i zdać egzaminy. Wszystko to generuje koszty. Czy koszty na uzyskanie licencji poniesione przed rozszerzeniem profilu działalności gospodarczej na świadczenie usług pilota będę mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Wydatki na rozszerzenie profilu działalności
Odpowiedź: Niestety, zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, przedsiębiorcy nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na działalność, którą dopiero zamierzają prowadzić. Prawdopodobnie w opisanej sytuacji, zaliczenie do KUP wydatków na uzyskanie licencji mogłoby zostać zakwestionowane.
Przede wszystkim, skarbówka stoi na stanowisku, że pomiędzy wydatkami poniesionymi przed rozszerzeniem działalności, np. szkoleniami a uzyskiwanymi w późniejszym okresie przychodami brak jest związku. Zdaniem organów, ponosząc wydatki przedsiębiorcy nie mają pewności, że uzyskają wymagane uprawnienia, np. licencję, czy też, że po ich uzyskaniu rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie w jakim zostanie rozszerzona działalność gospodarcza.
Używając podobnej argumentacji, organ podatkowy odmówił np. prawa do zaliczenia do KUP wydatków na studia podyplomowe z dziedziny dietetyki osobie, która jest stomatologiem (por. interpretacja indywidualna z 16 marca 2016 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/4511-1-1680/15-2/KF).
Wydatki przed uruchomieniem biznesu
Niestety, na podobne ograniczenia natrafiają osoby, które dopiero myślą o założeniu działalności gospodarczej, a już ponoszą wydatki na przyszły biznes. Pisaliśmy o tym szerzej tutaj
Co zrobić?
Przedsiębiorca, jeżeli to możliwe, powinien najpierw rozszerzyć profil działalności, a dopiero następnie ponosić wydatki z tym związane.
Rozszerzenie profilu biznesowego można zacząć od działań czysto formalnych, tj. zgłoszenie odpowiedniego kodu PKD do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym celu przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o aktualizację wpisu, który można łatwo wysłać przez internet.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w rozliczaniu kosztów podatkowych albo masz do nas inne pytanie, pisz śmiało! Chętnie odpowiemy!